Tuesday, September 29, 2009

perjalanan akad nikah apit


Perjalanan bermula pada raya yang ke-5 iaitu hari khamis pukul 9 pagi dok menggu Apit Junjong dengan rusanya untuk mengambil aku di Kg Air Putih. Cuaca pada hari ini sungguh cerah. Tetapi cuaca agak panas dan menyebabkan kami berpeluh di dalam kereta Toyota Wish En AA.



AA awat yang hang mai lambat sangat ni. aku dah tak larat nak tunggu hang pa la. Ala rilex la Apit bukan senaja tapi. Ni Mambra punya pasai la mandi apa la punya lama, Apit jangan la marah na, nanti aku belanja ais krim mau.


Wei cepat la kan aku dah kata jagan lambat. Hangpa ni suma teruk la, aku nak kawen pon hang pa leh lambat. Cepat la sikit dah lama tunggu hang pa ni. Tam ngan Affan dah ada kat Sungai Petani dah. Cuma nak tunggu hang pa ni. Lambat macam siput. En AA berkata di dalam hati hahahahahahah padan muka hang pa tadi aku dah kena marah ni hang pa lak kena marah. Poyo la mamat ni.


Wei macam mana nak selesaikan masalah negara yang kian meruncing ni. Aku dah tak tahan dengan keadaan ekonomi negara kita aku dah pening la dok pikiaqkan benda ni. Sampai aku nak kawen ni pon terganggu tau.



Helo assalamualikum Dato`. Lama tak dengaq cerita Dato` ni, sihat ka? Emmm…… aku biasa la dengan perniagaan aku yang semakin maju ke depan la. Alhamdulilaah tahun ni dapat juga aku merakan duit raya berbanding tahun lepas yang sekadar cukup makan sahaja. Kalau senang-senang Dato` turun la Perda buleh kita jumpa sembang-sembang lama-lama kan(apit junjong bercakap). Ish sapa pulak yang call apit ni? Siap panggil Dato` lagi tuh, mesti projek lepa ni berjuta-juta kan(Mambra).



Wajah Apit yang kelihatan sugul kerana sedang berfikirkan bagaimana caranya hendak menghadapi situasi yang akan di sebentar lagi. Untuk mententeramkan hati Apit,Mmambra menceritakan mengenai band-band punk dan mereka pun hu ha hu ha lah berdua. Sempat juga apit menceritakan bagai mana dia membuat lagu dan cara permainan guitarnya. Sampai saja di bulatan tengah Seberang Jaya Apit menerima satu panggilan dari luar Negara. Dengan longrat English ala Britain, api bersembang dengan sepupunya mat saleh dari Australia. Rasa macam nak tegeliat saja lidah kami mendengar apit bersembang dengan sepupunya itu.



Mambra sedang memerhatikan Apit memakai kasut. Ish apa la Apit ni kasut pun buleh lupa nak pakai. Kalau aku kawin esok aku lupa nak pakai apa heheheheheheheheehhehehhe. Satu lagi yang dapat di perhatikan, Mambra sedang membuka aircon nya. Maklum la Toyota wish En AA tiada aircon di belakang.



Apit cepat la dah lewat ni. Tok kadi dah tunggu hang ni kata Mambra. Apit dengan gaya pelari 100 meter lagi berganti-ganti berlari selepas memakai kasut adidas limitednya. Aku dah tak sabaq nak kawin ni. Ayu dok tunggu aku dah cepat cepat masa itu emas. Inilah acara yang mengeletek hati kami kerana tertinggal kasut. Ada satu lagi kejadian dimana selepas akad selesai Apit kelihatan agak kalut mencari i/c yang berapa entah di mana. Setelah lama lama mencari barulah Apit perasan yang i/c nya di letakkan di dalam kocet baju Melayunya itu. Apit dan Ayu menaiki kereta BMW 318i E46 yang berwarna biru. Timbul juga rasa cemburu di hati Cikgu Izuan kerana kereta idaman Cikgu Izuan tu.



Inilah slipper yang di gunakan apit untuk ke majlis akad nikahnya. Tetapi bukannya kasut buleh dipakai di dalam masjid kan?.



Ini lah kasut adidas superstar limited edition yang menyebabkab kereta Toyota wish En AA yang di pandu Apit Junjong terpaksa berpatah balik. Ini menyebabkan kami terlewat daripada perancangan awal yang sepatutnya berada di Masjid Muzzafar Syah pada pukul 11 pagi.



Makanan pagi telah di taja oleh jurutera shell kita iaitu En AA. Terima kasih dengan tajaan bun sambal bilis yang di perkaya dengan vitamin A. Dengan berbekalkan roti inilah perut kami berlima kekenyangan dan minuman hanya sekadar air mineral water sahaja.



Dengan wajah yang berkerut-kerut apit berkata di dalam hati. Apa yang tok kadi dok kata ni, aku tak paham satu apa pon, mana tidaknya hati sedang berkeroncong dengan lagu punk. Muka pak cik yang berserban itu langsung tidak menunjukkan rasa puas hati kepada apit. Rasanya pak cik itu berkata di didalam hati, “buleh ka mamat ni, semacam ja aku tengok”. Dengan kelewatan Apit yang sampai di masjid pukul 11.30 pagi, sedagkan majlis akadnya berlangsung pada jam 11 pagi. Tok kadi terpaksa meneruskan upacara akad tanpa kehadiran bapak apit kerana lambat dan ada urusan akad pada pasangan yang lain pulak. Nasib baiklah masa betul-betul nak akad, bapak Apit tiba dengan penuh senyuman. Sebagai seorang Islam kita di galakkan untuk membina rumah tangga dan mengelakkan daripada berlakunya zina. Allah amat membenci penceraiaan walaupun penceraiaan itu di bolehkan. Begitulah perkataan yang dapat Cikgu Izuan tangkap semasa di dalam masjid itu.



Apit bersalaman dengan tok kadi dengan muka yang pucat sekali. Tetapi dengan sekali akad yang di bantu oleh kad yang tertulis aku terima nikahnya dengan harga tersebut, maka selesailah upacara akad nikah. Sungguh bertuah apit kerana tok kadi tidak memberikan soalan langsung, rasanya giliran aku bagaimana pulak?. Ish glemer nya Apit kerana di kelilingi oleh para wartawan yang asik dok snap gambarnya. Hahahahaha kan Apit watak utama di dalam majlis ini. Kakak yang tudung merah berkata ish abg baju hijau ni sampai tak cukup tangan nak tangkap gambarnya. Tepi la sikit aku pon nak tangkap gambar juga nih.




Tam sedang berkaca mata ray ben limited tuh!!!!!! Sedang bercakap dengan rakannya. Si affan dan Mambra memanjat pokok rambutan dan berceritakan bagaimana caranya hendak memberhentikan alarm kereta yang asik berbunyi di sebabkan letupan mercun bola yang kuat. Tam senyum macam dia pulak hang nak kawinnya samapai ke telinga.




Beginilah caranya Apit Junjong menyelesaikan hidangan yang telah di sediakan. Menu makanan di rumah Ayu ialah nasi putih, ikan kembong goreng, masak sambal udang, ulam-ulaman dan air sirap. Dengan keadaan cuaca yang agak panas menyebabkan Apit Junjong berpeluh-peluh. Sedang asik menjamu selera rombongan di kejutkan dengan letupan mercun yang kedengaran di belakang rumah Ayu. Affan pun berkata hang pa tunggu sat no……. sat lagi aku boh mercun bola baru ada akai.



Abg Tam (blind tribe) dengan penuh gayanya menceritakan kepada kedua-dua Apit bagaimana caranya untuk membuat balingan mercun bola. Apit Junjong berkata di dalam hati, “ish,,,, sah-sah mamat ni kencing aku,,,,,,”. Apit Junjong merupakan orang yang tak rugi kalau di bawa untuk majlis-majlis yang ada makanan. Kerana dia kuat makan dan tidak malu untuk makan. Pukul 2.30 petang rombongan pulang ke kulim kerana AA ada urusan yang perlu di selesaikan.

No comments:

Post a Comment